Saveta Mašić

U periodu od 1960. do 1980. godine u beogradskoj grafičko-dizajnerskoj sceni pojavljuju se imena Savete i Slobodana Mašića.  Zajedno sa Draganom Stojanovskim, Mašići su godinama stvarali za bitne kulturne manifestacije širom Jugoslavije. Atelje 212, Jugoslovensko dramsko pozorište, Studentski kulturni centar su samo neki od klijenata.

Izložbom Velikani grafičkog dizajna: Saveta i Slobodan Mašić 2015. godine, posetioci su mogli da se upoznaju sa nekim od najbitnijih radova ovog umetničkog para.

„Pomalo je nepravedno Savetu i Slobodana Mašića predstavljati samo kao grafičke dizajnere. Arhitekta, dizajner, prvi ovdašnji nezavisni izdavač, sa Savetom Mašić tvorac vizuelnog identiteta BITEF-a… često se spominje u apokrifnim usmenim pričama o onom vremenu. Naći ćete ga sa Leonidom Šejkom u Beogradu, kod Josipa Vanište u Zagrebu, u zatvoru sa Mihajlom Mihajlovim 1966, sa Borom Ćosićem i Dragoslavom Mihailovićem u pripremi za štampu njihovih “sumnjivih” knjiga, naći ćete ga na FEST-u, u SKC-u i na svim onim mestima gde se rađala ili stvarala “alternativna” kultura tog vremena. Celokupan opus ali i uloga Mašića kao kritičkih intelektualaca i jednih od ključnih figura tadašnje kulturne scene zaslužuje temeljno i obimno istraživanje i analizu.”[1]

Pomalo je nepravedno zanemarena činjenica da je Saveta Mašič takođe završila studije arhitekture, nakon čega osniva i postaje prvi direktor Zavoda za urbanizam u Staroj Pazovi. Već nakon godinu dana zajedno sa Slobodanom Mašićem, Borom Ćosićem i Dragošem Kalajićem osniva studio Structure. Danas nije poznata tačna informacija o raspodeli kreativnog posla u njihovom radu, ali njeno prisustvo se ne može izostaviti. Iako na većini radova ovog studija možemo naći njen potpis, informacija o njenom radu ima malo.

 

 

[1]http://gradbeograd.eu/clanak_program.php?id=1472)-